POPPER PÉTER
A belső utak könyve
Harmadik, átdolgozott, bővített kiadás
***
Pertorini Rezső emlékének
***
„Táncolni kell, Uram!
A zene majd csak megjön valahonnan...”
(Kazantszakisz: Zorbász, a görög)
***
© Popper Péter, 1981.
***
Kiadja a Relaxa Magyar-Német Innovációs Kft.
ISBN 963 02 8572 X
Popper Péter: A belső utak könyve
Tartalomjegyzék:
Előszó helyett 6
Miért és hogyan keletkezett ez a könyv? 9
A bölcsesség kezdete* 18
Alapgyakorlatok 19
Első fázis 20
Második fázis 20
1. A gondolkodás összpontosítása 21
2. Az akarat fejlesztése 22
3. Önuralom az érzelmek kifejezése felett 23
4. A pozitívumokra való beállítódás 24
5. Az ítélkezés elfogulatlansága 25
Ming Liao Ce utazásai* I. Az elkívánkozás oka 27
Az önkontroll és az emberismeret elmélyítése a figyelem és az emlékezés
fejlesztése útján 30
1. A spontán megfigyelés ellenőrzése és fejlesztése 32
a) Tárgyak megfigyelése 32
b) Tárgycsoportok megfigyelése 32
c) Komplex jelenségek megfigyelése 32
d) Ember külső megjelenésének megfigyelése 32
2. A szándékos megfigyelés és az emlékezés fejlesztése 34
a) Megfigyelt tárgyak felidézése 34
b) Emberi arc felidézése 34
c) Emberi mozgás felidézése 34
d) Emberi hang felidézése 35
3. Saját viselkedésünk megfigyelése és felidézése 35
a) Saját arckifejezésünk felidézése 35
b) Saját hangunk felidézése 36
c) Saját viselkedésünk felidézése 37
A figyelem és emlékezési gyakorlatok hathetes ciklusának ütemezése 37
Ming Liao Ce utazásai II. Az utazás módja 40
A nap ápolása 42
1. Reggel. A nap kezdetének ápolása 45
Popper Péter: A belső utak könyve
2. Napközben. Egy fél óra, ami csak az enyém 46
3. Esti visszapillantás. A nap befejezésének ápolása 46
Ming Liao Ce utazásai III. Nagy magasságokban 49
Az érzelmi egyensúly megteremtésének előgyakorlatai 51
A dinamika törvénye 53
A transzformáció törvénye 54
A transzponálhatóság törvénye 54
A legkisebb ellenállás törvénye 55
Az energia megosztásának törvénye 55
1. Rendteremtés a különböző fontosságú érzelmi reakciók között 56
2. A szerepcserék gyakorlata 56
a) A gyakorlat első fázisa 57
b) A gyakorlat második fázisa 57
c) A gyakorlat harmadik fázisa 58
3. A szembefordulás gyakorlata 59
a) A gondolati úton való szembefordulás 59
b) Szembefordulás a valóságban 60
Ming Liao Ce utazásai IV. Vissza az emberiséghez 62
A koncentráció 68
1. Bevezető gyakorlatok 69
a) Első gyakorlat 70
b) Második gyakorlat 70
c) Harmadik gyakorlat 70
2. Koncentrációs gyakorlatok 71
a) Koncentrálás pontra 71
b) Koncentrálás elképzelt pontra 71
c) Koncentrálás tárgyra 71
d) Koncentrálás elképzelt tárgyra 72
e) Koncentrálás visszatükröződő fényre 72
f) Koncentrálás elhaló hangra 72
3. Koncentrálás absztrakt tartalmakra 73
a) Koncentrációs tartalmak az életvezetés problématerületéről 74
b) Koncentrációs tartalmak az emberi kapcsolatok problématerületéről 79
c) Koncentrációs tartalmak a szorongások, félelmek és bűntudatok
problématerületéről 83
Ming Liao Ce utazásai V. A menekülés filozófiája 87
Popper Péter: A belső utak könyve
A meditáció 92
1. A meditációra alkalmas pszichés állapot létrehozása 95
a) A környezet 95
b) Testi feltételek 96
c) Attitűd és pszichés állapot 96
2. A meditáció bevezető gyakorlatai 97
a) A testhelyzet 97
b) Gondolati masszázs 97
c) A pszichés ellazulás 97
d) A meditáció hatása 98
Rövid utószó 100
Tájékoztató irodalom 102
Popper Péter: A belső utak könyve
Popper Péter: A belső utak könyve
Előszó helyett
elmondanám, hogy 10 éves koromban apám elvitt Selva Raja
Yesudianhoz, aki gyerekszemmel is rendkívül vonzó, Madrasból származó indiai
volt, és akkoriban Budapesten élt és dolgozott mint jógamester. Attól kezdve úgy
éreztem, hogy valami szellemi közöm van Indiához, és minden valószínűtlensége
ellenére egyetlen percig sem volt kétségem abban, hogy amikor eljön az ideje, el
is fogok jutni oda. 1971-ben láttam meg először Indiát, ahová 1979-ben újra
visszatértem. Első alkalommal a jóga vonzáskörébe kerültem, a Delhi mellett
működő Vishvayatan Yogaashramában, Swami Dhattetreya bramhacsári
tanítványaként, majd nyolc év múlva, Bangaloréban a buddhizmussal kerültem
kapcsolatba Sri Acharya Buddharakkita Theyra csöndes útmutatásai segítségével.
Mindeme hatásokat nagy belső nyitottsággal vettem fel magamba, azzal a biztos
tudással, hogy európai vagyok, az is maradok, és eszembe sincs hazámba
visszatérve egy sok ezer éves távol-keleti kultúra és bölcselet külsőségeit
utánjátszani. Meggyőződésem, hogy aki nem találja meg saját szellemi útját
abban a kultúrában, ahová született, az a világ más tájain sem fogja meglelni.
Hazatérésem után nagyon szerettem volna egy igaz könyvet írni arról, amit
átéltem, méghozzá úgy, hogy kiderüljön belőle a számomra legfontosabb
végkövetkeztetés:
Minden út jó, ami elvezet valahova. Zsidóság, kereszténység, iszlám,
hinduizmus, buddhizmus, taoizmus – és még sorolhatnám az emberiség
világmegértési törekvéseit – mind ugyanazt tanítják, csak egy más kultúra más
nyelvezetén, más szempontokat helyezve előtérbe, a szellemi fejlődés aktuális
igényeinek megfelelően.
Neki is fogtam a könyv megírásának, de rövidesen elakadtam. Hamisnak
éreztem azt, ami a papírra került. Bánatomat elkeseregtem egy muzsikus
barátomnak, aki elgondolkozott, majd azt mondta:
– Tudod én is jártam már úgy, hogy készültem egy darabra, és nem szólalt
meg bennem. Én ilyenkor nekiállok „technikázni”. Tökéletesen kigyakorlom a
darabot. És nemegyszer azt tapasztaltam, hogy munka közben életre kelt, amit
csináltam, és bennem is megtörtént az, ami a hangszeren. E tanácson
eltöprengve megírtam „A belső utak könyvé”-t, vagyis az önfejlesztés „technikai”
gyakorlataiból annyit, amennyit egy európai ember számára napi hajszoltság
közepette is megvalósíthatónak éreztem. E könyv akkor úgy látszik valamilyen
hiányt pótolt, mert nagy példányszámban két kiadást ért meg s azóta újra
Popper Péter: A belső utak könyve
„hiánycikk”. Ugyanez lett a sorsa német nyelvű fordításának is.
Az eredeti könyvet helyenként kiegészítettem és átdolgoztam. Mi változott?
Egyrészt gazdagodtak az ún. koncentrációs tartalmak, másrészt a gyakorlatok
leírásának szárazságát enyhítendő, az egyes fejezetek közé mesterkedtem egy
számomra kedves taoista mese részleteit. Több lett hát benne a filozófia, az
életbölcselet.
A „technikázás” ötlete bevált. Végül is fél évtized múlva megírtam az „indiai
könyvet”, ami 1990 tavaszán jelent meg „Az önmagába térő ösvény” címmel.
Eredetileg alcíme is lett volna a könyvnek: szabad lélektani játék a keleti
emberismerettel, önmagammal és az olvasó elméjével. Az alcím végül is
elmaradt, de annyit mégis el kell mondanom, hogy ennek a könyvnek a
megírásához nyitották a belső utat a „technikázás” gyakorlatai.
Figyelmeztetnem kell az Olvasót, hogy szerintem az ember valódi erkölcsi és
szellemi fejlődése semmiféle gyakorlati hasznot nem hoz az ember életében. Nem
tanít meg arra, hogy kell karriert csinálni, sok pénzt keresni, vagy sikereket elérni
a szerelemben; nem véd meg a betegségektől, nem teszi könnyebbé az életet.
Sőt nehezíti az ember életútját, nemegyszer megmosolyogni való „balekot” formál
az emberből. Igaz, Assisi Szent Ferenc valami olyasmit mondott, hogy a balek a
leggazdagabb: százszor is ki lehet fosztani és még mindig van miből!
Búcsúzásképpen pedig mindenkit óvok attól, hogy ezekből a „gyakorlatokból”
lelki kényszert, a mindennapjait nehezítő rítust kovácsoljon a maga számára.
Nagy tekintélyre hivatkozom, Buddhára, aki megrémült, amikor észrevette, hogy a
tanítványai nem tudnak elszakadni a Tantól, s valamiféle dogmatikai rendszert
építenek fel belőle. Ekkor mondta el a tutajról szóló hasonlatát:
Egy ember hosszú vándorútján, ahol mindenféle veszélyek környékezik, egy
széles, mély folyóhoz ér, amelynek túlsó partja nyugalmas és békés. Át szeretne
jutni, de a megáradt örvényes folyón átúszni reménytelen lenne, nincs sem híd,
sem gázló, sem csónak. Mit tesz ez az ember? Nyilván fatörzsekből, nádból,
ágakból tutajt eszkábál össze, és annak segítségével átevickél.
Vajon okosan cselekszik-e a továbbiakban, ha így gondolkozik: ez a tutaj
nagyon jó szolgálatot tett nekem, segítségével átértem a túlsó partra. Ezért el nem
hagyom sohasem. Ezzel a hátára emelné a tutajt, és annak a súlya alatt
görnyedve indulna tovább az útján.
Hadd idézzem a továbbiakban szó szerint:
„Ugyanígy, szerzetesek, a tutajhoz hasonlóan tanítottalak benneteket a Tanra,
Popper Péter: A belső utak könyve
amely átkelésre szolgál, nem megőrzésre való. Hogyha megértettétek a tutaj
hasonlatát, a helyes tételeken is túl kell lépnetek, nemhogy a téveseken.”
(Példázat a kígyóról)
1990. augusztus havában
a Szerző
Popper Péter: A belső utak könyve
Miért és hogyan keletkezett ez a könyv?
Van egy ősi mesterség: az ember önmegismerésének fejlesztése, a pszichikum
megbillent egyensúlyának helyreállítása, megzavart működéseinek rendezése –
nevezhetjük gyógyításnak is. Régen letűnt kultúrák sem nélkülözhették, a miénk
sem. Művelték e mesterséget sámánok és varázslók, vajákosok és egyiptomi
hierophantesek, álomfejtők, ördögűzők, papok, filozófusok, orvosok, próféták,
jósok és remeték. Indiában és Babilonban, a kirgiz sztyeppéken és afrikai
dzsungelekben, dél-amerikai templomvárosokban, sivatagokban, európai
falvakban és metropolisokban mindig volt egy csendes, árnyékos hely, sátor vagy
szoba, szentély, kolostor vagy jóshely, ahol két ember összeült, hogy
megbeszéljék közös ügyeiket: az egyik segítséget kért, a másik segíteni próbált. A
módszerek látszólag különbözők voltak, de tulajdonképpen más kultúra más
kifejezésmódján, más aspektusból, de mindig ugyanaz hangzott el, s visszhangzik
mindmáig: az, amit olyan pontosan fogalmazott meg a delphoi jósda jelmondata:
Gnóthi szeauton – Ismerd meg önmagadat!
A delphoicától jóslást kértek az emberek, a jövendőjükre, a sorsukra voltak
kíváncsiak. A jós azt felelte: Ismerd meg önmagadat, és tudni fogod a sorsodat.
Mert a sorsod te vagy. Nem külső erők uralkodnak rajtad, az istenek benned
vannak, és jellemed, személyiséged alakítja, formálja jövődet. Változtass
magadon, és változni fog a sorsod is. Fogadd el magadat, és el tudod majd
fogadni sorsodat is. Ez a „gnóthi szeauton” igazi értelme. Ma úgy nevezzük:
pszichoterápia.
Más a kultúránk, más a nyelvünk, mások a szempontjaink, a módszereink, de a
lényeg azonos. Természettudományos és társadalomtudományi ismereteink sok
rejtett rugóját, feltételét és okát tárták fel az emberi viselkedés bonyolult
szerveződésének de a szubjektív emberi problémák ugyanazok maradtak. Ki
vagyok én? Hol a helyem a világban, az emberi kapcsolatok rendszerében? Miért
vagyok boldogtalan miért rossz a közérzetem, miért nem tudom kibontakoztatni
képességeimet, miért keveredem újra meg újra hasonló jellegű konfliktusokba?
Miért nem szeretnek úgy és annyira, ahogy igényelném, miért nem tudok én
szeretni, miért ér annyi kudarc és bántás? Egyáltalán, mit érek én? Miért
nyomasztanak félelmek és bűntudatok? Miért nem tudok úgy élni; mint a „többi
ember” – akik látszólag olyan könnyedén haladnak előre az élet útjain, és
négyszemközt ugyanezt kérdezik valakitől, vagy titokban önmaguktól. A kérdezés
már eredmény. Mindenesetre messzebb vezet, mint önmagunk tömjénezése és a
környezet, az „objektív körülmények” vádolása. Ez már út, amely elvezet
Popper Péter: A belső utak könyve 10
valahova. Hadd idézzem Archibald Mackleish: „J. B.” drámájából azt a jelenetet,
amikor a „peches” Sullivan vallatja a „szerencsés” J. B.-t, azaz az egykori bibliai
Jób megfelelőjét a modern Amerikában:
„Hogy tudsz mindnyájunkat lepipálni?
Van annyi eszem mint neked.
Dolgozom annyit. Éjjel ég a lámpám.”
„Csak szerencséd van” – mondja Sullivan.
„Nézz ki – mondom –, nézz ki az ablakon! Mit látsz?”
„Az utcát” – feleli.
„Az utcát” – mondom.
„Az utcát” – mondja.
„Mi másnak nevezzem?” – kérdi tőlem.
„Mi másnak nevezd?” – kérdem tőle.
„Útnak – mondom. – Valahova visz.”
„Szépek az utak” – írta Török Sándor. Különösen sokfélék az önmegismerés,
az önfejlesztés, önmagunk pszichés karbantartásának útjai. A pszichés fejlődés
sokféle útjának, az ember belső szabadságának a tiszteletben tartása
akarva-akaratlanul szembekerül napjaink túlságosan patologizáló szemléletével,
amely mértéktelenül leszűkíti a pszichés egészség fogalmát, és valamilyen totális
adaptációban, konfliktusmentességben látja a kívánatos ember-ideált: a karaktert
kikovácsoló konfliktusokat; egy ember életvezetésének időszakos nehézségeit,
vívódásait önmagával, „szabálytalan” megoldásait, boldogtalanságát nem ritkán
kezelést igénylő betegségnek minősíti.
Ismerjük a lelki élet valóban kóros zavarait, amelyek feltétlenül
pszichoterápiás, pszichiátriai, sőt gyógyszeres kezelésre szorulnak. De ne
minősítsünk minden pszichés problémát, nehézséget, kudarcot, megoldatlanságot
kezelendő betegségnek. Az önmagával vívódó, elégedetlen, helyzeteivel
küszködő ember lehet pszichésen egészséges, sőt! – belső küzdelmei éppen az
egészségéből, problémabelátásából, a változás és a változtatás igényéből
fakadnak.
Az emberi kultúra erőfeszítésből származik. A kultúrateremtő erőfeszítések
közé tartozik az ember belső vívódása önmagával, kínlódásai azon a fejlődési
úton, amelyet végigjár. Technikai kultúránk által kifejlesztett kényelmi igényeink
azonban mintha lassan átszivárognának a psziché birodalmába is.
Elkényelmesedünk önmagunk faragásában és nevelésében, ellustulunk emberi
Popper Péter: A belső utak könyve 11
kapcsolataink ápolásában, kikerüljük kényes és feszült helyzeteink megoldását. Ez
a lustaság nemcsak kompromisszumokra, szkepticizmusra, cinizmusra való
hajlandóságunkban jelenik meg, hanem általában a pszichés erőfeszítések
elkerülésében. Jobb egy-egy tabletta beszedésével erőfeszítés nélkül csökkenteni
idegességünket – mint kemény munkával végigjárni egy önismereti utat, hogy a
saját erőnkből ismerjük meg feszültségeink okát és jussunk túl rajtuk. De vajon
jobb-e? Sokkal egyszerűbb tanácsot kérni valakitől, mint vállalni a döntés
felelősségét. Azonban a mástól kapott tanács, ami egy másik ember
élményvilágából, értékrendjéből származik, vajon a saját énünktől nem idegen-e?
Vagy ezt az árat fizetjük meg inkább, csak hogy másra háríthassuk át belső
terheinket? Egyszerűbb panaszkodni, mint kiverejtékezni a megoldást. És vég
nélkül – sokaknak és sokszor elismételve ugyanazt – panaszkodunk. Jobb arra az
álláspontra helyezkedni, hogy ugyan csináljanak már velem valamit a pszichés
„nagyhatalmak”, mint lépésről lépésre taposni ki saját hiteles utunkat – legyen az
bár olyan keskeny kis ösvény – de valóban a miénk. Jobb?
Ez a könyv nem lelki betegek számára készült. Azoknak az egészséges
embereknek szól, akik „az emberélet útjának felén” – előbb vagy később – utat
vesztettek életük és önmaguk „nagy sötétlő erdejében”; a belső elégedetlenség, a
változtatás, a fejlődés sürgető igényével nézik önmagukat, és saját erejükből
szeretnének önismerethez és önfejlesztéshez jutni. Ez a könyv az önismeret és az
önfejlesztés lehetőségeiről és határairól szól.
Bármilyen furcsán hangzik: az önmegismerés és a változtatás lehetőségének
belső előfeltétele önmagunk szeretetteljes elfogadása. Az elutasítás, a tagadás
nem lehet kiindulópontja semmilyen konstruktív megismerésnek és fejlődésnek –
csak destrukciót, rosszkedvet szül. Önmagunkon változtatni csak az elfogadáson
belül lehetséges. Nem ellentmondás ez?
Ha jól odafigyelünk a szavak valódi értelmére, világossá kell válnia, hogy az
„elfogadás” nem jelent sem belenyugvást abba amibe nem lehet belenyugodni,
sem kritikátlanságot. Az elfogadás higgadt és elemző tudomásulvételt jelent, a
valóság tiszteletét, legyen az bármilyen, talán éppen olyan, hogy változtatni
akarunk rajta. Az elfogadás tehát megismerést eredményez, és éppen ezért válhat
a továbblépés kiindulópontjává. A valóság – akár saját belső valóságunk –
eltorzítása, hamis tükrözése, eleve elutasítása mindannak, ami nem felel meg
illúzióinknak, a nem odafigyelés, az előítéletek, az axiomatizált „elvek” – mind
alapvető akadályai a megismerésnek és az ember belső forradalmának.
A mai ember egyre kevésbé kerülheti el ennek a rögös önmegismerési útnak a
végigjárását. „Ilyenek vagyunk, ilyen vagyok!” – ez az egyetlen szilárd talaj,
Popper Péter: A belső utak könyve 12
amelyről fejlődésünk érdekében elrugaszkodhatunk. Hosszú ideig, amíg az ember
énfejlődése, az individuális személyiség markáns kialakulása történetileg még
csak a kezdet kezdetén tartott, egy-egy törzs, nép, társadalmi csoport
eszmevilága, ritualizált erkölcsi szabályrendszere mutatta az irányt: hogyan kell
átélni a világ eseményeit, hogyan kell viselkedni. „Törd hozzá magad az általános
eszményhez, amely elmondja, hogy milyen és hogyan él a jó mohikán, a derék
spártai stb.!” – erről volt akkor szó.
A modern ember az évezredes fejlődés során szuverén személyiséggé alakult.
Egyre kevésbé sikerül karakterétől, saját belső törvényeitől függetlenül
mechanikusan idomulnia univerzális sémákhoz. Életünk külső irányítottságának
ezek a fogódzkodói ma már alig léteznek. Saját magunknak kell kitapogatnunk
belső lehetőségeinket, és kidolgoznunk egy olyan „használati utasítást”, ha kell,
„korrekciós programot” önmagunkhoz, amely összhangban van belső igényeinkkel
és törvényeinkkel, s amellyel örömtelien tudunk élni a világban. Egyre inkább
közeledünk egy olyan állapot felé amelyet József Attila annyira pontosan
fogalmazott meg: „Az én vezérem bensőmből vezérel!”
Volt egy régi, középkori könyörgés amely valahogy így hangzott: „Ne
gondoljátok, szerelmetes feleim, hogy a sátán kívülről közelít felénk, és mi azt
mondhatjuk neki: apage, távozz! Mert a sátán mibennünk lakozik, és mi nem
tehetünk ellene semmi mást, mint hogy jó szorosan megöleljük.” A
vallásos-misztikus burokban nagy élet-és emberismeretről tanúskodó igazság
rejtőzik. Később mások is elmondták ezt, egyszerűbben és a mi nyelvünkön.
Thomas Mann megrázóan írja le a haldokló Jákob áldását. Először megáldja
valamennyi fiát, Izrael valamennyi törzsét. De az áldáson belül vannak átkozottak
is, hárman a tizenkettő közül. Ruben, Lévi és Simon emberi magatartását az
elfogadáson belül tagadja meg Jákob. Ezért bírják elviselni az apai átkot, ezért
marad meg az egész nép, mert az átkozottak is az áldáson belül vannak. Mint
ahogy a gyermekünkön is sok mindent faraghatunk, nevelhetünk, megtámadhatjuk
azt, ami nem tetsző nekünk – de csak az elfogadáson belül. Akkor egy gyerek
mindent kibír, és változik is. De ha megtagadjuk vele a közösséget, ha
kirekesztjük a szeretetünkből – akkor tönkremegy. Így vagyunk önmagunkkal is.
Miller A bűnbeesés után című drámájában Holga így szól Quentinhez:
„–... hosszú ideig minden éjjel ugyanazt, álmodtam... hogy gyerekem lett; és
még álmomban is láttam, hogy a gyerek az életem; és hogy hülye. És sírtam, és
százszor is elszaladtam, de valahányszor visszajöttem, mindig ugyanolyan rémes
arca volt. Végül azt gondoltam, ha meg tudnám csókolni, mert hát valami mégis
van benne, ami az enyém, akkor talán megnyugodnék. És ráhajoltam arra a torz
Popper Péter: A belső utak könyve 13
arcra, és förtelmes volt... de azért is megcsókoltam.
– Még mostanában is kísért?
– Néha igen. De most valahogy már megvan az az érdeme, hogy... az enyém.
Azt hiszem, hogy végül az embernek muszáj az életét a karjába vennie...”
Csak akkor meríthetünk bátorságot ahhoz, hogy őszintén szembenézzünk
önmagunkkal, ha el tudjuk fogadni magunkat, összes fájó, kedvezőtlen,
nemegyszer undorító tulajdonságunkkal együtt. Ám ezen belül – és csak ezen az
elfogadáson belül – megkísérelhetjük, hogy – pánik és hisztéria nélkül –
változtatni próbáljunk magunkon. Önmagunk vállalása híján még a
szembenézésig sem juthatunk el, inkább becsapjuk magunkat. És az ember olyan
könnyen hazudik önmagának, nem kell félnie a leleplezéstől.
A szelídségen belüli szigorúság nehéz műfaját kellene művelnünk: önmagunk
szelíd elfogadásán belül a szigorú törekvést, hogy változtassunk azon, amin
érdemes változtatni.
E könyv keletkezésének módszertani története pedig a következő. Miután
sokan eljutnak a belső változás igényéhez, anélkül hogy pszichoterápiás kezelésre
szoruló betegek lennének, kényszerűen megtorpannak a „Hogyan?” kérdése előtt.
Hol és hogyan tanulhatók meg az önmegismerés és az önfejlesztés gyakorlatai?
Vannak-e ilyen gyakorlatok egyáltalán?
Aki alaposan utánanéz, tapasztalni fogja; hogy az évszázadok, sőt évezredek
során nagy iskolái alakultak ki az önnevelésnek. Ezek az iskolák mindig az
önmegismerés kifejlesztésére alapoztak, és innét indultak el a belső átalakulások
megvalósítása felé. A probléma abban áll, hogy a tudományos igényű
pszichológia látóköréből kiesték e meglepően egzakt módszertannal rendelkező
önfejlesztési lehetőségek. A kutató pszichológus ugyanis egyre inkább eltolódott a
laboratóriumi kísérletek irányába, ahol az objektív jelenség-megfigyelés az
alapvető cél tehát szükségképpen háttérbe szorul minden olyan koncepció, amely
az introspekcióra alapoz. A gyógyítással foglalkozó klinikai pszichológus,
pszichiáter pedig szinte kizárólag a pszichoterapeuta – beteg relációban
gondolkozik.
Az önnevelés és önfejlesztés létező módszertanának megismerését továbbá
rendkívüli módon megnehezíti, hogy ezek a metodikák – miután a pszichológia
mint önálló szaktudomány alig százéves múltra tekinthet vissza – történetileg
szükségszerűen különböző ideológiai és világszemléleti burkokba ágyazottan
lappanganak. A sokszor misztifikáló, sőt misztikus világnézeti beágyazottság már
eleve elriasztja a tudományos igényű szakembert attól, hogy kifejtse ezek
mélyéről mindazt a reális tudást, amely az ember önnevelésének lehetőségeiről
Popper Péter: A belső utak könyve 14
és módszereiről az idők során felhalmozódott.
Jogosan tehető fel az alábbi kérdés: E nagy belső erőfeszítést követelő
önmegismerési és önfejlesztési utak végigjárására a múltban leginkább olyan
emberek vállalkoztak, akik valamilyen alapvető szellemi elkötelezettségben, zárt
vallási rendszerben éltek, talán nem voltak mentesek némi „megszállottságtól”,
fanatizmustól sem. De mi késztetheti a mai modern, természettudományosan
gondolkodó embert ilyen erőfeszítésekre?
Talán elsőnek említhetném azt a jó értelemben vett kíváncsiságot, a
megismerés örök szomjúságát; mely állandóan előre hajtja az embert, az
emberiséget a tudomány, a művészet új meg új lehetőségeinek határainak
bejárása felé. Ez a megismerési vágy évezredek óta nemcsak a külvilágra, hanem
az ember belső világára is irányul. Ki vagyok én?
Ám ugyanennyire fontos hajtóerő az ember lázadó elégedetlensége önmagával
szemben, fejlődési igénye, netán boldogtalansága. Vágya az önmagával és a
világgal való harmóniára. Ha megrajzolnánk egy tökéletesen kiegyensúlyozott
ember ideális képét, mit mondhatnánk róla? Talán csak ennyit:
Képes arra, hogy tehetségének, képességeinek megfelelően teljesítsen,
produkáljon tanulásban, munkájában, hivatásában.
Képes arra, hogy jól érezze magát a világban; képes életörömre; képes élvezni
az élet által nyújtott lehetőségeket: az evést, a munkát, a pihenést, a szerelmet, a
kultúrát.
Képes arra, hogy produkciói, jó közérzete megteremtése során ne zavarja, ne
tegye tönkre más emberek életét; mindez ne mások rovására történjen; tehát
képes szociális beilleszkedésre.
Sok ez vagy kevés? Mindenesetre kevesen mondhatják el magukról, hogy így
élnek. De valószínűleg így szeretnénk élni. S ez elindíthat minket különböző
útkereső kalandokra a világban és saját magunkban. Talán az utóbbi a
veszélyesebb dzsungel. Különösen az ifjúság az – a népmesék legkisebb királyfia
–, aki elindul, hogy megküzdjön a hétfejű sárkánnyal, átvergődjön az üveghegyen
és végül megtalálja boldogságát.
Jogos gyanakvással kérdezhetné valaki e könyv átlapozása után:
Gyakorlatokról van szó, amelyek fejlesztik az ember belső erőit: Ám ahhoz, hogy
e gyakorlatokat következetesen megcsináljuk, már jelentős énerő, önfegyelem
szükséges. Az eredmény egyben feltétel is?
Nekem úgy tűnik, hogy az alapvető probléma ma nem annyira az
erőtlenségben, hanem a lelki-szellemi erők szétszórtságában van. Az ember
Popper Péter: A belső utak könyve 15
pszichikus fejlődése során jelentős intellektuális és emocionális erőket fejlesztett
ki. Azonban sokszor nehezen találjuk meg ezeknek az erőknek a kreatív
felhasználási lehetőségeit. Magas szintű aktivitásunk nemegyszer erőfecsérlő
időtöltésekbe omlik szét. S megint a fiatalokra kell hivatkoznom, akiknek óriási
energiatartalékai éppen azért jelentenek nagy belső feszítő erőt, mert keresik a
hatékony tevékenység, elkoptatott szóval: az önmegvalósítás szubjektíve
legvonzóbb lehetőségeit.
Ezért lehetünk tanúi annak, hogy az önmegismerés és önnevelés iránt egyre
fokozódó szellemi éhség nyilvánul meg, elsősorban a fiatalabb korosztályok
részéről. Az utóbbi évtizedekben különösen megerősödött az a folyamat,
amelynek bölcsőjénél annak idején Schoppenhauer állt, aki a hivatalos német
állami filozófiával való radikális polémiája során kaput nyitott távol-keleti
vallásfilozófiai iskolák gondolatainak befogadására. Ma – nyugat közvetítéssel és
az ennek megfelelő torzításokkal – világszerte tapasztalható mind a jóga, a
zen-buddhizmus, a transzcendentális meditáció stb. divattá válása, mind pedig
több vonatkozásban a keresztény-katolikus gondolatvilág egyes elemeinek
reneszánsza. Másrészt viszont egyre nagyobb tért hódít a korszerű természet-és
társadalomtudományos gondolkozásmód. E téren tehát éles polarizálódási
folyamatnak lehetünk tanúi. A polarizálódás azonban nemcsak az emberek között,
hanem sokszor az egyes emberen belül is végbemegy. Tudományos világképét
igyekszik szintézisbe hozni transzcendentális érdeklődésével és érintettségével, s
ez a mi kultúránk hagyományai között amelyek az egyértelműségre törekvést, a
definitív gondolkodást sugallják – belső konfliktusokhoz vezethet.
Mélyebben vizsgálva e kérdést arra is fény derül, hogy az embereket nem
annyira a vallásos érzés vagy a misztikus érdeklődés vonzza ezeknek a szellemi
áramlatoknak a körébe, hanem éppen az a sajátosságuk hogy az önmagukon való
munkálkodás módszereiről és lehetőségeiről mondanak számukra valamit. E
mondanivalók azonban torzulatokká válnak, sőt növelhetik a pszichés
rendezetlenséget, vagy legjobb esetben külsődleges manírokká sivárulnak, éppen
azért, mer egy egész más gazdasági-kulturális alapokon keletkezett
világszemléletet és gondolkodásmódot akarnak eredeti formájában átültetni a mai
európai kultúra eszmevilágába. Ez az anakronizmus csak szemléleti zűrzavart
szülhet; ez a törekvés a mai modern ember aktuális fejlődési útjának
szempontjából regresszió.
Tagadó álláspontunk azonban nem jelenti az e szellemi áramlatok által
létrehozott értékek elvetését. A helyzet kissé hasonló ahhoz, amely az ősi
orvoslási módok terén tapasztalható. Az akupunktúra, az ayurvéda, a jóga régóta
Popper Péter: A belső utak könyve 16
felhalmozott tudást hordoz az emberről, amely beépíthető mai kultúránkba és
tudományunkba. Sőt – éppen a jóga esetében – a modern biofeedback kutatások
kezdenek bevilágítani a látszólag érthetetlen szomatikus-vegetatív önkontroll
hatásmechanizmusába. Az értékek átmentéséhez azonban először hozzájuk kell
férkőznünk. Le kell hántani róluk az egykor aktuális ideológiai-filozófiai
rárakódásokat – amelyeknek többek között a stílus is az egyik megnyilvánulási
formája –, és akkor eljuthatunk egy ősidők óta művelt és kifejlesztett sajátos
pszichológiához, amely elsősorban az önismeret és önnevelés módszertanára
koncentrál.
Ez a könyv számos forrásból állt össze. Igyekeztem összefoglalni, és érthetően
megfogalmazva „gyakorlatok” formájába önteni a modern pszichológia számos
eredményét, amelyhez a kognitív, az affektív folyamatok, a személyiségfejlődés
és a szociális kontaktusok tanulmányozása-kutatása során eljutott, beleértve a
klinikai pszichológia, illetve a különböző módszertanú pszichoterápiák gyakorlati
tapasztalatait is. Ám ezenkívül megpróbáltam kihámozni mindannak a metodikai
lényegét, amit a különböző kultúrák, általam ismert szellemi irányzatok és iskolák
az önnevelés terén kialakítottak, legyen szó buddhizmusról jógáról, keresztény
ezoterikáról, antropozófiáról vagy egzisztencializmusról. Óvatosan, de szabadon
bántam ezzel az „anyaggal”, bátran lehántva róluk különböző „burkaikat”, s azt,
ami ezután megmaradt, a tudományos pszichológia racionális mérlegére tettem.
Ilyen módon kristályosodott ki egy önismereti és önfejlesztési gyakorlat-sor,
amelynek egy részét közreadom. Igyekeztem a gyakorlatokat módszeresen
végigjárható struktúrába felépíteni vagy összerendezni, az alapoktól és az
egyszerű, egy-egy részfunkcióra vonatkozó „tréning-programtól” haladva a
komplexitás, a karakter-és személyiségformálás felé.
Soha nem szabad megfeledkezni arról, hogy ez a könyv gyakorlatok
gyűjteménye. E gyakorlatok közül – saját problémabelátásának megfelelően –
választani kell annak, aki az általános tájékozódáson túl használni is akarja őket.
A gyakorlatokat – a megfelelő helyen közölt szabályok szerint – lehet váltogatni, s
lehet belőlük hosszabb távú programot kialakítani. De nem lehet belebonyolódni
valamennyi gyakorlat szimultán végzésébe vagy kapkodó váltogatásába. Az
eredményesség feltétele az időtartam és a módszeresség.
Hangsúlyozom: A belső utak könyve nem használható kóros pszichés
folyamatok gyógyítására. Nem helyettesíthet semmiféle pszichoterápiát, kezelést,
gyógyszerelést, ha arra valaki valóban rászorul. De segítséget nyújthat az
önmagán változtatni akaró embernek ahhoz, hogy a valóságban is közelebb
kerüljön én-ideáljához; hogy jobban tűrje az élet mindennapos terheit; hogy jobban
Popper Péter: A belső utak könyve 17
megértse önmagát, és ezen keresztül másokat is.
Popper Péter: A belső utak könyve 18
A bölcsesség kezdete*
„A régiek, akik tiszta erkölcsi összhangot akartak a világban, először nemzeti
életüket rendezték el; akik el akarták rendezni nemzeti életüket, először otthoni
életüket szabályozták; akik otthoni életüket akarták szabályozni, először egyéni
életüket művelték; akik egyéni életüket akarták művelni, először a szívüket hozták
rendbe; akik szívüket akarták rendbe hozni, először akaratukat tették őszintévé;
akik akaratukat akarták őszintévé tenni, először eljutottak a megértéshez; a
megértés a dolgok ismeretének felkutatásából származik. Ha a dolgok ismeretét
elnyertük, akkor elértük a megértést; ha a megértést elértük, akkor az akarat
őszinte; ha az akarat őszinte, akkor a szív rendben van; ha a szív rendben van,
akkor műveljük egyéni életünket; ha egyéni életünket műveljük, akkor az otthoni
élet szabályozva van; ha az otthoni élet szabályozva van, akkor a nemzeti élet
művelése az alapja mindennek. Lehetetlenség, hogyha az alap rendetlen, fölötte
rendes legyen az épület. Sohasem volt olyan fa a világon, amelynek törzse karcsú
s felső ágai nehezek és erősek. A dolgoknak oka és következménye van, az
emberi ügyeknek kezdete és vége. Ha az egymásrakövetkezés rendjét ismerjük:
ez a bölcsesség kezdete.”
Popper Péter: A belső utak könyve 19
Alapgyakorlatok
Ezeknek a gyakorlatoknak általános mentálhigiénés jelentősége van.
Különösen alkalmasak arra, hogy rendezzék az érzelmileg zaklatott lelkiállapotot,
amely szélsőséges hangulati labilitás, ingerlékenység, időszakos lehangoltság, a
napi életritmus szétesése, kapkodás, dekoncentráltság tüneteiben nyilvánul meg.
Hangsúlyoznunk kell, hogy a gyakorlatok segítségével tüneti eredmény érhető el,
tehát nem szűnnek meg a zaklatott lelkiállapotot létrehozó okok. A zaklatottságot
létrehozó és fenntartó okok megszüntetése csak feltáró pszichoterápia vagy a
később ismertetendő introspektív önismereti út végigjárása során valósulhat meg.
Ez nemegyszer az egész életvezetés, életmód megváltoztatásához vezet. E
gyakorlatok maximális eredménye annyi lehet, hogy megnöveli az ember
toleranciáját, ellenálló képességét az élet mindennapos terheléseivel szemben.
Ezért elsősorban a külső életkörülmények által kiváltott pszichés labilitás
megszüntetésére alkalmasak. Emellett azonban nem lebecsülendő általános
fejlesztő hatásuk sem.
Az alapgyakorlatok ezenkívül alkalmasak a lelki egyensúly fenntartására, és
igen érzékenyen jelzik, ha a kialakult egyensúlyt a megbomlás veszélye fenyegeti.
Ezek az egyszerű, néhány perces gyakorlatok a lelki élet öt fontos területét
érintik:
– A gondolkodás összpontosítása;
– Az akarat fejlesztése;
– Önuralom az érzelmek és indulatok kifejezésében;
– A pozitívumokra való beállítódás;
– Az ítélkezés elfogulatlansága, illetve a szempontváltás képessége az
objektivitás érdekében.
A gyakorlatok strukturálisan összefüggnek, egymást segítik és ellenőrzik. Ezért
nem helyes, ha közülük egyet-egyet kiragadunk, s csak azokat végezzük. A
megfelelő eredmény elérésének két feltétele van. Az egyik az előírt ciklikus
váltások betartása. A másik a következetes rendszeresség, hosszabb időtartamon
keresztül. Semmi értelme nincs annak, ha e gyakorlatokat rapszodikusan
végezzük, némely napokon igen, máskor megfeledkezve róluk. Mind a
rendszertelenség, mind pedig a gyakorlatok elkezdése, majd abbahagyása
pszichés stabilitásunk szempontjából kedvezőtlen hatású is lehet. Ezért csak
akkor érdemes belefogni ha legalább hat hónapon keresztül következetesen
Popper Péter: A belső utak könyve 20
elvégezzük e gyakorlatokat, amelyek naponta nem vesznek öt percnél több időt
igénybe. Ekkor már feltétlenül tapasztalni fogjuk intenzív pozitív hatásukat.
Tulajdonképpen az lenne a kívánatos, ha az öt alapgyakorlat beépülne
mindennapi életünkbe, s olyan állandóan visszatérő tevékenységgé válna, mint
testünk tisztán tartása.
Az alapgyakorlatok hatásának kibontakozására – mint azt tapasztalni fogjuk –
két fázis jellemző. Ennek megfelelően a gyakorlatok funkciója, értelme is kettős.
Első fázis
A gyakorlatok megtanulásának időszaka, amíg eljutunk addig, hogy
mindegyiket hibátlanul végre tudjuk hajtani. Képességeinktől, pszichés
állapotunktól függően itt rendkívül nagyok az egyéni eltérések: a tanulás néhány
hétig vagy néhány hónapig is eltarthat. Ebben a fejlesztő időszakban nincs
jelentősége a kudarcnak! A lelki hatás szempontjából a lényeg az erőfeszítés,
amelyet a gyakorlatokra fordítunk. Ha minden gyakorlat azonnal sikerülne, nem
lenne rájuk szükségünk. Tapasztalni fogjuk azt is, hogy egyes gyakorlatok rövid
idő után már eredményesek, mások viszont makacsul nem sikerülnek. Ez jelzi,
hogy lelki életünk melyik területén mutatkoznak rendezetlenségek,
fogyatékosságok. Ennek ellenére nem szabad a problematikus gyakorlatokat
előtérbe helyeznünk. Az előírt idő elteltével kudarcok esetén is abba kell hagynunk
a próbálkozást, és nyugodtan áttérhetünk a következő gyakorlatra. Amikor a
sikertelen gyakorlat ciklusa visszatér, már jobb eredményt fogunk elérni.
Második fázis
A megtanult gyakorlatok rendszeres továbbfolytatása. Ebben az időszakban
már mindegyik gyakorlatot sikeresen végre tudjuk hajtani, pár percig tartó
elvégzésük mindennapos szokássá válik. Az alapgyakorlatoknak ekkor már
ellenőrző funkciójuk van. Előállhatnak olyan megterhelések, élethelyzetek,
amelyek lelkileg erősen megviselnek bennünket. Ha a gyakorlataink ilyenkor is
sikeresek, nincs ok aggodalomra pszichés állapotunkat illetően. Előfordulhat
azonban, hogy észrevesszük: az eddig hosszabb idő óta sikeresen végzett
gyakorlatok egyike-másika akadozni kezd. Ez nagyon érzékeny és korai jelzése
Popper Péter: A belső utak könyve 21
annak, hogy pszichés állapotunk romlik, túlléptünk teherbírásunk határán. Arról is
információt kapunk, hogy lelki életünk melyik területén csökken a
teljesítőképességünk. Ez komoly figyelmeztetés: életmódunkon, életvezetésünkön
változtatnunk kell; konfliktusaink, problematikus helyzeteink már nem
ismételhetők pszichés egészségünk veszélyeztetése nélkül, keresnünk kell a
megoldás lehetőségeit. E gyakorlatok révén tehát pszichés állapotunk állandó
kontrolljának lehetőségét kapjuk a kezünkbe.
Az öt gyakorlat mindegyikét egy hétig végezzük. Utána – az eredményességtől
függetlenül – áttérünk a következő gyakorlatra. A hatodik héten megint
visszatérünk az első gyakorlathoz – a ciklus újra kezdődik. (Van olyan
módszertani felfogás is, amelyik a hatodik héten napi váltásban végzi a
gyakorlatokat, majd két nap szünet után a hetedik héten tér vissza a ciklus elejére.
Mindenkinek ki kell próbálnia, melyik módszer a számára megfelelőbb.)
1. A gondolkodás összpontosítása
Naponta egyszer, csendes, nyugodt körülmények között – lehetőleg amikor
egyedül vagyunk, és nem kell tartani attól, hogy néhány percen belül
megzavarnak – magunk elé teszünk egy egyszerű tárgyat, pl. egy ceruzát,
varrótűt, szemüveget stb. Gondolatban – tehát némán, de önmagunk számára
pontos mondatokban megfogalmazottan – elmondjuk mindazt, ami az adott
tárgynak lényeges ismertetőjegye.
Példa a sikeres gyakorlatra: „Ceruza. Írásra, rajzolásra használják. Belsejében
puha grafitrúd helyezkedik el, mert az könnyen nyomot hagy a papíron. Azonban a
grafit törékeny, ezért puhafa tokba foglalják. Azért kell puhafa, hogy könnyen
lehessen hegyezni. A puhafa borítást szögletesre esztergálták, hogy ne csússzon
a kézben. Befestették, lakkozták és feltüntették rajta a grafit keménységi fokát.
Erre azért: van szükség, mert különböző munkákhoz különböző keménységű grafit
kell, és így mindig meg tudjuk vásárolni a megfelelő minőségű ceruzát. „
Példa a sikertelen gyakorlatra: „Ceruza. Nagyon szeretem a ceruzákat és a
radírokat, diákkoromban egész gyűjteményem volt. Minden pénzemet erre
költöttem. Apám nagyon haragudott érte... A belseje grafit. Mi is a grafit? Nem
emlékszem, pedig az iskolában tanultunk róla... A borítása puhafa. A puhafa
tulajdonképpen fenyőfa. Múlt nyáron a hegyekben láttam a fenyőfák kitermelését.
Érdekes volt, ahogy kidöntötték, legallyazták. A farönköket lánctalpas traktor
Popper Péter: A belső utak könyve 22
vontatta le a völgybe:... stb.”
A lényeg tehát az, hogy ne engedjük gondolatainkat elkalandozni. Próbáljuk
meg célra irányítottan összefogni egyébként szabadon szétszökellő
asszociációnkat.
2. Az akarat fejlesztése
Pszichológiai közgondolkozásunkban gyakran tapasztalható valamiféle
„akaratmítosz”. Sok belső problémáról állítják, hogy azok oka az akarat
gyengeségében rejlik. Úgy tűnik, hogy az ember akarati funkcióit indetermináltnak
tartjuk, mintha fejlesztéséhez csak „erős elhatározás” volna szükséges; semmi
egyéb.
A valóságban az ember akarati élete rendkívül bonyolult szerveződésű
funkciórendszer, amely egyáltalán nem független a személyiség
összerendezettségétől, emocionális kiegyensúlyozottságától, az értékrendtől stb. –
sőt nagymértékben ezek függvénye. Az akarat fejlesztése csak a teljes
személyiség fejlődésével együtt képzelhető el. Ezért illeszkednek az ún. akarati
gyakorlatok szervesen a többi közé, önállóan nem végezhetők. Az alapgyakorlat
az alábbiak szerint alakul:
A hét elején keményen elhatározzuk, hogy mindennap egyszer, mindig azonos
időpontban – pl. pontosan délután három órakor – elvégzünk egy bizonyos
cselekvést. Egyszerű dolgokról van szó: megforgatjuk a gyűrűnket, magunkban
elmondunk egy kedves verssort stb.
Lényeges, hogy emiatt ne szakítsuk meg jó előre folyamatos
tevékenységünket, tehát ne üljünk már háromnegyed háromkor az órára meredve.
A cél az, hogy miközben folyamatosan – végezzük azt; amit tennünk kell, idejében
jusson eszünkbe elhatározásunk, és csináljuk is meg.
Kezdetben talán ez a gyakorlat okozza majd a legtöbb nehézséget. Eszünkbe
jut a dolog három előtt tíz perccel, de mire újra az órára nézünk, már negyed négy
felé jár. A gyakorlat legfontosabb eleme a tökéletes, percnyi pontosság. Nehezíti a
végrehajtást, ha nem kerek időpontot tűzünk ki, hanem pl. öt óra tizenhárom
percet. (Ha nagyon buzgók vagyunk, feljegyezhetjük a sikerek és a kudarcok
számát. Így nyomon követhetjük, hogy öt hét múlva, amikor megint erre a
gyakorlatra kerül a sor, javult-e a teljesítményünk?)
Popper Péter: A belső utak könyve 23
3. Önuralom az érzelmek kifejezése felett
Először is el kell oszlatnunk egy lehetséges félreértést. Ennek a gyakorlatnak nem
az a célja, hogy redukáljuk érzelmi reakcióink intenzitását, vagy hogy ne örüljünk,
ne keseredjünk el, ne jöjjünk indulatba. Ellenkezőleg: ápolnunk és fejlesztenünk
kell magunkban a teljes embert, aki az érzelmeknek minél szélesebb skáláját éli
meg: van dühe, ujjongása, szomorúsága és extázisa. A gyakorlatnak az a célja,
hogy uralkodjunk érzelmi-indulati állapotunk – akaratunktól független, spontán –
külső kifejeződésén. Azt kellene elérnünk, hogy miközben mélyen átéljük azokat
az érzelmeket, amelyeket a világ, környezetünk eseményei váltanak ki belőlünk –
ezekből a külvilág számára ne látszódjék semmi, illetve csak az, amit
szándékosan akarunk kifejezni, amivel közölni akarunk valamit, amivel hatást
akarunk elérni. Az érzelmek kifejezése tehát váljon a szándékos kommunikáció
eszközévé. Ezzel elérhetjük, hogy érzelmeink külső megnyilvánulási formái
pontosan megfeleljenek annak, ami bennünk van. Ez nagyon fontos a
környezetünkkel való harmonikus kapcsolat, egymás megítélése szempontjából.
Naponta többször ér minket kisebb-nagyobb öröm, bánat, siker, kudarc,
kedvesség és megbántás. Azon a héten, amikor az önuralom gyakorlására kerül
sor, vigyázzunk arra, hogy ezeknek érzelmi hatásából, a bennünk zajló
reakciókból a külső szemlélő számára semmi se legyen spontán észrevehető.
(Kivéve, ha pl. köszönetnyilvánításkor vagy szemrehányáskor akarjuk azt, hogy
hangulatunkat tudomásul vegye. Kezdetben a gyakorlat sikere érdekében jobb, ha
ezzel is takarékosan bánunk.) Különösen fontos, hogy a közömbös környezet ne
vegye rajtunk észre pillanatnyi hangulatunkat. Pl. a munkahelyünkön ne tűnjön fel,
ha otthoni problémáink nyomasztanak, vagy ne terheljük hozzátartozóinkat
munkahelyünkön keletkezett idegességünkkel.
Érzelmi állapotunk külső megjelenésének többféle lehetősége van. Elsősorban
arckifejezésünk, magatartásunk és szóbeli megnyilvánulásaink. Ezekre kell tehát
ügyelnünk. A gyakorlat hetében uralkodjunk mimikánkon, viselkedésünkön és
beszédünkön. Tehát ne grimaszoljunk, csapkodjunk, káromkodjunk, de ne is
hahotázzunk, ujjongjunk féktelenül. Legfőképpen pedig szüneteltessük a
panaszkodást, vagy vidámságunk okának részletes elmagyarázását, egyszóval a
fölösleges fecsegést. Napjainkban elterjedt szokás, hogy megfelelő közönség
előtt, vagy többeket „bizalmasan félrevonva” beszámolunk a minket ért
sérelmekről, örömökről. Ezen a héten ezt is szüneteltessük. Ehelyett inkább
Popper Péter: A belső utak könyve 24
figyeljük meg környezetünket, és viselkedésünkkel alkalmazkodjunk mások
hangulatához, adjunk módot arra, hogy ők beszélhessenek nekünk pozitív vagy
negatív feszültségeikről, az őket foglalkoztató eseményekről.
Ősi bölcsesség, hogy mielőtt beszélni kezdünk, érdemes megfontolni, hogy
amit mondani akarunk
– igaz-e?
– lényeges-e?
– jóindulatból fakad-e?
4. A pozitívumokra való beállítódás
A gyakorlat hetében a minket ért kellemetlenségekre, azokra az eseményekre és
közlésekre kell figyelnünk, amelyek ijedelmet, rosszallást, bosszúságot keltenek
bennünk.
Tehát először is negatív érzelmeinket és az általuk kiváltott kedvezőtlen
véleményeket, ítéleteket kell konstatálnunk.
A gyakorlatnak az a lényege, hogy megpróbáljuk a rosszalló, negatív ítéletet
kiváltó eseményt vagy közlést más szempontból is végiggondolni, keresve benne
valami pozitív tartalmat. Tudatában kell lennünk annak, hogy a legtöbb esemény
nem csak rossz s nem csak jó, hanem kedvező és kedvezőtlen vonatkozások,
lehetőségek és következmények bonyolult szövevényéből áll. A minket sértő
határozat kedvező lehet egy más, fontos ügy szempontjából. Egy pillanatnyi
bosszúságot okozó esemény később jó következményekkel is járhat, vagy más
szempontból is hasznos lehet. A gyakorlat során erőfeszítést kell tennünk annak
érdekében, hogy gondolati úton megtaláljuk a számunkra negatív események
pozitív oldalait is.
Ennek érdekében sokszor fel kell adnunk megszokott nézőpontunkat,
előítéleteinket, önös szempontjainkat, mechanikusan begyakorolt ítélkezési
rendszerünket.
A gyakorlat végzése során el kell kerülnünk egy lehetséges félreértést: nem
arról van szó, hogy a pozitivitás érdekében kedvezőnek, értékesnek hazudjunk
rossz dolgokat; hogy negatív jelenségeket és történéseket a maguk teljességében
rózsaszínűre fessünk át! Erről szó nincsen. A feladat éppen abban áll, hogy
miközben jól látjuk a kérdéses esemény vagy jelenség negatív jellegét, ezen belül
próbáljunk meg felfedezni benne valami értéket is.
Megint nagyon egyszerű dolgokról van szó. Észrevehetjük a vázánkat ledöntő
Popper Péter: A belső utak könyve 25
macska mozgásának szépségét is. Egy csúnya, töpörödött öregember
tekintetének nyíltságát, szelídségét. A minket bőrig áztató zivatarkor a felpattanó
buborékok szépségét. Hibát elkövető fiatal munkatársunk zavarának báját. Egy
kellemetlen emberről is elismerhetjük, hogy olyan rendet tart maga körül, amelyre
mi nem vagyunk képesek stb.
5. Az ítélkezés elfogulatlansága
Amikor nap mint nap szembekerülünk a világ kisebb-nagyobb eseményeivel,
emberekkel, állatokkal, növényekkel és ásványokkal, híreket és információkat
hallunk – gondolkozásunkat, ítélkezésünket bizonyos megszokottság,
begyakoroltság, ismétlődő gondolatmenetek jellemzik. A dolgokról elsősorban az
jut eszünkbe, amit tanultunk, hallottunk, eddig tapasztaltunk róluk. Kiskorunktól
kezdve – neveltetésünk, iskoláztatásunk révén – kész ítéletek, verbális
megfogalmazások rendszerét sajátítjuk el, amelyek végül már szinte zárt
burokként vesznek körül minket. Ezért a legritkább esetben éljük meg a dolgokat,
az eseményeket a maguk tiszta valóságában. Felfogásunkat, élményeinket az
előzetesen már kialakult vélemény-és előítélet-rendszerek, attitűdök szűrőjén át
kapott – sokszor torzított – benyomások alakítják ki.
Az elfogulatlansági gyakorlat hetében arra kell törekednünk, hogy legalább
naponta egy-egy dolgot, jelenséget vagy eseményt szinte a kisgyermek naiv
rácsodálkozásával vegyünk szemügyre. Magát a dolgot kellene megbámulnunk a
maga valóságában, függetlenül attól, hogy mit tudunk vagy tanultunk róla. A
gyakorlatnak az a lényege, hogy ne tekintsünk semmit sem evidensnek, magától
értetődőnek, ne skatulyázzunk be semmit, hanem használjuk saját ítélőerőnket,
problémalátásunkat. Ennek egyik előfeltétele, hogy próbáljunk elvonatkoztatni
saját személyünktől, a jelenséget önmagában figyeljük meg és értékeljük,
függetlenül attól, hogy ez számunkra kellemes vagy kellemetlen, s milyen
érzéseket és asszociációkat kelt bennünk.
A tudomány számos felfedezése fakad ebből a „gyermeki rácsodálkozásból”.
Az emberek évezredeken át evidensnek tartották, hogy a tárgyak lefelé esnek,
míg Newton rá nem csodálkozott erre a jelenségre. Sok száz kutató dobta ki
mérgesen a megpenészedett táptalajt, amelyről lepusztult a baktérium-tenyészet –
míg Fleming problémát látott ebben. A gravitáció, az antibiotikum felfedezésének
lényeges eleme volt az ítélkezés elfogulatlansága.
Kezdetben egyszerű feladatokat kell magunk elé tűznünk. Például vegyünk
Popper Péter: A belső utak könyve 26
szemügyre egy gyufaszálat, jól nézzük meg milyen, és próbáljuk elgondolni, hogy
mi mindenre lehetne még felhasználni a tűzgyújtáson kívül. Ugyanígy járhatunk el
más egyszerűbb tárgyakkal is – ha eltekintünk mindattól, amit már megszokottan
tudunk róluk. Fokozatosan nehezítsük a gyakorlatokat addig a szintig, amíg
eljutunk az ember, az emberi cselekvések elfogulatlan megítéléséhez.
Ezek a gyakorlatok már kissé nehezebbek. Próbáljuk meg úgy hallgatni egy
ember beszédét, hogy időlegesen elnyomjuk magunkban reflexióinkat,
helyeslésünket és tiltakozásunkat. Hagyjuk a hangját, az arckifejezését, a
mozgását hatni magunkra. Próbáljuk őt lelkileg mozdulatlanul tükrözni. Meglepő
lesz, hogy milyen mennyiségű finom, addig rejtett információ birtokába jutunk.
Embermegismerésünknek egyik legnagyobb akadálya, hogy figyelmünk megoszlik
a hozzánk beszélő és a saját reakcióink között. Sőt gyakran már inkább csak
magunkra figyelünk. Ő még beszél hozzánk, mi már az ellenvélemény
megfogalmazásán gondolkozunk.
Próbáljuk meg egy ember viselkedését – legalább naponta egyszer –
elfogulatlanul megítélni. Ha valaki hozzánk komisz, attól még másokhoz rendes
lehet. Próbáljuk meg beleélni magunkat az ő helyzetébe, megérteni
viselkedésének mozgató rugóit.
És ugyanígy: hagyjuk hatni magunkra a naplementét, egy hegyet, egy fát,
virágot, állatot. Ha zenét hallgatunk átmenetileg felejtsük el a zeneszerzőt, a
karmestert, az egyes hangszerek szólamait, adjuk át magunkat csak a
hangzásnak.
E gyakorlat sikerének a legnagyobb akadálya az egocentrizmus és az előítélet.
Eredménye az önálló gondolkozás és az empátiás készség fejlődése.
Popper Péter: A belső utak könyve 27
Ming Liao Ce utazásai*
I. Az elkívánkozás oka
Ming Liao Ce valamikor hivatalnok volt s megunta a világ sorát, – azt, hogy
mindig szíve ellenére kellett beszélnie s a helyes formával ellenkező
ceremóniákat kellett végrehajtania. Mit jelent az, hogy valakinek „szíve ellenére
kell beszélnie?”. A házigazda és látogatója mélyen hajlonganak egymás előtt,
néhány közömbös szót szólnak az időről s azután nem mernek tovább beszélni.
Olyan emberek, akiket életünkben először látunk, kezet ráznak velünk s
erősítgetik, hogy kebelbarátaink, de mihelyt elmentek, tökéletesen közömbösek
vagyunk egymásnak. Ha dicsérünk valakit, a szent Poyi-hoz hasonlítjuk, de
mihelyt hátat fordított, úgy beszélünk róla, mint a tolvaj Csehről. Ha kényelmesen
üldögélünk és kellemesen beszélgetünk, igyekszünk megőrizni kevés szavú
méltóságunkat, bár sok mindent szeretnénk egymásnak elmondani; és nemes
ideálokról locsogunk, holott erkölcstelenül viselkedünk. Félünk, hogy szívünket
feltárva elárulnók az igazságot s ezzel megbántanánk valakit, félretesszük hát
ezeket a gondolatokat s engedjük, hogy a társalgás hányódjék-vetődjék
hétköznapi tárgyak körül.
Némelykor meg éppen színházat játszunk és sóhajtozunk vagy kiáltozunk,
hogy gondolatainkat eltakarjuk, úgyhogy fülünk, szemünk, szájunk és orrunk nem
a miénk többé, s haragunk, örömünk, nevetésünk és megbotránkozásunk nem
őszinte. Ez a társadalom megállapodott szokása s nem lehet változtatni rajta. És
mit jelent az, hogy „a helyes formával ellenkező ceremóniákat kell
végrahajtanunk?”
Amikor embertársainkkal beszélünk, akármilyen rangbéliek is, hajlongunk és
bókolunk egész áldott nap, noha régi barátok közt vagyunk. Ok nélkül elszakadunk
némelyektől, mintha halálos ellenségeink lennének s hasonlóképpen ok nélkül
igyekszünk másokhoz közelebb férkőzni, noha igazi közösség nincs közöttünk. A
nemes úr alig nyitotta ki száját, már harsogva feleljük: „Parancsára, kegyelmes
uram!”, hiszen csak karját kellene fölemelnie, s lecsapnák a fejünket. Látunk két
embert, aki látogatja egymást s bár utálják egymás képét látni, napokat töltenek
azzal, hogy szorgalmasan leszállnak lovukról és hátrahagyják névjegyüket. Már
pedig ha egy barátunkat meglátogatjuk, hogy tudakozódjunk a hogylétéről, ennek
nem volna szabad üres formaságnak lenni. Vajon így gondolták ezt a régi királyok,
akik ezeket a ceremóniákat megalapították? Felvesszük ruhánkat és övünket, úgy
érezzük magunkat, mint a ketrecbe zárt majom s még vakarózni sem tudunk, ha
Popper Péter: A belső utak könyve 28
tetű csíp és viszket a bőrünk. Ha kényelmesen járunk az utcán, félünk, nehogy
meg találjuk sérteni a törvényt. Szemünk tüstént az orrunkat nézi, s nem merünk
egy kurta távolságon túl pillantani, ha pedig megtesszük, mások néznek ránk s
próbálják kifürkészni, hogy mi járatban vagyunk. Ha nagy szükségünk van arra,
hogy könnyítsünk magunkon, alig merünk megállni valami mentség nélkül. A
magasabb tisztviselők örökösen arra gondolnak, hogy kard van előttük s mások
bírálata a hátuk mögött. Testüket gyötri a hideg és meleg évszak, szívüket pedig a
birtoklás vágya és a veszteség félelme. Még a legnemesebb és leglovagiasabb
szellemek is, akikben megvan a bölcs kiábrándultság érzete és meg vannak
elégedve önmagukkal, beleesnek ebbe a csapdába, mihelyt tisztviselőkké
lesznek. Ezért tehát, hogy szívét és akaratát fölszabadítsa, Ming Liao Ce útnak
indul a Nemtörődömség Birodalma felé.
Azt mondhatja valaki: „Úgy hallottam, hogy a Tao követője csöndességben él
és nem érzi magát elhagyatottnak; tömegben él és nem érzi a zajt. A világban él
és mégis kívül áll rajta; semmi sem köti és nincs szüksége fölszabadulásra és
hamarosan fűzfa nő ki bal hónaljából és madár fészkel a fejebúbján. Ez a
tetőpontja a nyugalom és fölszabadulás művelésének. Konyhai cselédnek lenni,
vagy a szemetet fölszedegetni a földről, a legalacsonyabb foglalkozások közé
tartozik, de a szentet ez sem zavarja. Vajon nem teszed-e szellemedet tested
szolgájává, amikor félsz a hivatali élet megkötöttségeitől s szokatlan helyekre
kívánsz utazni?”
Ming Liao Ce pedig ezt feleli: „Aki a Taot elérte, az beleléphet a vízbe és nem
nedvesedik meg, beleugorhatik a tűzbe és nem ég meg, úgy lépdelhet a
valóságon, mintha üresség volna, s utazhatik az ürességben, mintha valóság
volna. Otthon lehet, akárhol van is és egyedül lehet bármilyen környezetben. Ez
természetes sajátossága. De én nem értem el a Taot, én csak szeretem a Taot.
Aki elérte a Taot, az ura önmagának s a világegyetem szétolvad a szemében.
Vesd őt lármás és piszkos társaságba s olyan lesz, mint a lótuszvirág, amely
iszapos vízből nő ki s a víz megérinti, de foltot nem ejt rajta. Ezért nem kell
válogatnia, hogy hova menjen. Én még nem vagyok erre méltó, mert olyan
vagyok, mint a szélnek engedelmeskedő fűzfa, ha a szél nem fúj, nyugodtan állok
s ha a szél megindul, megindulok én is. Olyan vagyok, mint fövény a vízben, –
tiszta, vagy iszapos, amilyen a víz. Gyakran elértem a tisztaságot és nyugalmat
egy egész napra s aztán elvesztettem egy pillanat alatt, némelykor pedig elértem
a tisztaságot és nyugalmat egy esztendőre s aztán elvesztettem egy nap alatt.
Nem volt lehetséges, hogy faképnél hagyjak mindent s ne engedjem magam az
anyagi környezettel zavartatni. Megyek tehát, hogy felszabadítsam szívemet,
Popper Péter: A belső utak könyve 29
szabadjára engedjem szellememet s elutazom a Nemtörődömség Birodalmába.”
Popper Péter: A belső utak könyve 30
Az önkontroll és az emberismeret elmélyítése a figyelem és az emlékezés
fejlesztése útján
Ebben a fejezetben tulajdonképpen a megfigyelőképesség és az emlékezés
fejlesztésének módszereiről lesz szó. A gyakorlatsor mindenki számára hasznos,
aki azt tapasztalja, hogy megfigyelőképessége pontatlan, reproduktív emlékezete
labilis, feledékeny, vagy nem eléggé szelektív: nem a lényeges elemeket rögzíti,
hanem megtapad a lényegtelen részleteknél.
A pszichés funkciók azonban egységes struktúrát alkotnak. A
megfigyelőképesség és az emlékezés teljesítményének javulása nemcsak
közvetlenül érezteti hatását (pl. munkánkban), hanem irradiál, tehát közvetve
fejleszti egyéb képességeinket is. A pontos megfigyelés, a megfigyelt lényeges
elemek tartós emlékezeti rögzítése és megbízható felidézése emeli a tudatosság
szintjét. Az önmagunkról való tudás, érzelmi reakcióink, gondolataink,
viselkedésünk pontos regisztrálása elmélyíti önismeretünket és fokozza
önkontroll-funkciónkat. Fokozatosan kiküszöböli azokat a torzításokat, amelyek
félelmeinkből, hiúságunkból vágyfantáziáinkból, elhárításainkból fakadnak. Egyre
kevésbé fogjuk önmagunkat összetéveszteni „én-ideálunkkal”: megtanulunk
különbséget tenni az „ilyen vagyok” és az „ilyen szeretnék lenni” között. Ez az
eredmény kettős arcú lesz. Egyrészt megjelöli azokat a területeket, ahol érdemes
önmagunkat fejlesztenünk. Másrészt – éppen emiatt – nemegyszer kellemetlen
tükröt tart elénk, megmutatja mennyire mások vagyunk, mint amilyennek
képzeljük magunkat. Az önismeretnek, az introspekciónak ezek a kezdeti lépései
sokszor a legfájdalmasabbak, mert élesen sértik hiúságunkat, önmagunkról
alkotott illúziónkat.
Végül |